Blog – Május 3. Kedd

LOMTALANÍTÁS – kamasztörténetek (színházi nevelési előadás)

Egyre meghatározóbb divat napjainkban a Színházi Nevelési Előadás. Az efféle produkciók sikere – többek közt – azon múlik, hogy az alkotók eltalálják-e azt a „színház” és a „nevelés” közti, nehezen meghatározható, igen érzékeny arányt, amely igazán izgalmassá és érvényessé, jó esetben feledhetetlen élménnyé teszi alkotók és közönségük együttlétét. Az ilyen színházi találkák két részből állnak. Az előadók egyfelől „hagyományos” színházművészeti eszközökkel megjelenítenek egy, a kamasz közönséget feltehetően mélyen érintő problémakörön belül játszódó drámai történetet, másfelől a „sztori” előadását többször megszakítják, hogy a tevékeny „szünetekben” interaktív módon kommunikáljanak a közönséggel. Ennek a kommunikációnak megvannak az évtizedek alatt kialakult formái. A professzionálisan képzett és jelentős szakmai gyakorlattal rendelkező előadók jó esetben remek színészek, ugyanakkor nagyszerű pedagógusok, önfeledtséget mímelő, forró szívű és hidegfejű játékostársai az ifjú közönségnek. És, persze, lennie kell a csapatban egy all round játékmesternek, foglalkozásvezetőnek, teamfőnöknek, mágusnak, mindegy hogyan nevezzük, aki kézben tartja, irányítja az általában több órás futamidejű színházi találkozót. Ha e feltételek bármely pontja sérül, az eredmény felemás lesz. Rosszul játszunk, de jól „nevelünk”. Remekül adunk testet és lelket a megjelenítendő figuráknak, de ügyetlenek vagyunk beszélgetőtársként, vagy játékmesterként nem tudjuk igazán kézben tartani, észrevétlenül kanalizálni a kamaszközönség olykor (hál’istennek!) szertelenül dinamikus, netán szélsőséges megnyilvánulásait. Fölösleges azon vitázni, vajon „igazi színház”-e az efféle együttlét. Nyilvánvalóan az, mégpedig nem könnyű. Örvendetes, hogy egyre több társulat próbálkozik vele, mert – ez általános szakmai tapasztalat – a mai kor kamaszai jobban szeretik az efféle, interaktív lehetőséget kínáló színházi együttlétet az olyannál, amikor látszólag pusztán passzív befogadói szerepre vannak kárhoztatva.
A debreceni Vojtina Bábszínház produkciójának két tehetséges művésze (Hell Krisztina és Hajdú Péter) a produkciót létrehozó csapat intencióinak megfelelően a fiatal nézők érvényes és sikeres megszólítása érdekében a bábművészi tapasztalatát működtetve teszi első lépéseit a színházi nevelési projektnek nevezett „műfaj”  területén. A közönség tapssal kívánt nekik további bátorságot, kitartást, tanítást és tanulást, és sok-sok örömet…

Nagy Sarolta írása