Blog - Május 5.


Nem az a kérdés, hogy miről, hanem az: hogyan. Nincs tabutéma, még a fiatal korosztálynak szóló előadások számára se. A pedofíliát mégis kevés előadás tematizálja. Ha nem is tiltott, de nehezen érinthető téma. Nehezen találunk rá szavakat és maga az ábrázolhatóság is sok kérdést vet fel.

A Soha senkinek az elmondással próbálkozik. Scherer Péter rendezésében Simkó Katalin megrázó jelenléttel meséli el egy abuzált fiatal lány történetét. Az elmondás aktusa újraélés. Minden a jelenben történik; egymaga veszi fel a démoni nagyapa, az agresszív, szándékosan félrenéző apa, és a gyenge anya szerepét, aki szintén elfordul, amikor meghallja a jelezni próbált segélykérést. A segélykérés pedig sokáig halk marad: nehéz arról beszélni, amihez ilyen erős szégyenérzet társul. 


De beszélni kell. A csapattal utazó pszichológus is ezt hangsúlyozza, az előadást követő beszélgetés arra is szolgál, ha valaki hasonló helyzetben van, telefonszámhoz juthasson vagy személyesen kérhessen segítséget. Persze kérdés, mekkora a hatósugara egy ilyen előadásnak. Főleg, ha igaz, hogy minden második gyerek szenved valamilyen családon belüli erőszaktól, és ehhez képest – forráshiányból kifolyólag vagy arra hivatkozva – milyen elkeserítően kevés iskolának van lehetősége pszichológusi segítséget adni a gyerekeknek…

A Függésben is felveti a tabu-nem tabu kérdését. Czukor Balázs rendező arról mesél, hogy már a próbák kezdetekor megpróbálták elkerülni, hogy csak a drogokról beszéljenek. A függés pszichológiája érdekelte őket. Függés lehet az is, ha görcsösen ragaszkodom a másikról kialakított képhez, mert ez jelenti a biztonságot, félek elfogadni, hogy nem tudom semmilyen rendszerbe illeszteni, ha a másik változik, ha nem ugyanazt jelenti minden pillanatban. Az előadás végtelenül friss humorral nyúl a témához és szól oda a témáról való hagyományos beszédmódnak a prevenciós jelenetben, ahol mi kapjuk a kötelező programra beszervezett gyerekek szerepét. A jelenetben pár tanár előzékenyen és nagy hittel prezentálja: ha drogozol, sikertelen, boldogtalan, egészségtelen ember leszel, de ha nem, akkor: Audi-szalon, nett alak, és szerető, csodás család.  


Jól esik, hogy az előadások nagy részében meg sem jelenik a tanító szándék. A didaktikusság helyett a jelenben gondolkodnak, kérdeznek, engednek szabadon asszociálni. És tőlünk, nézőktől várják az üres helyek kitöltését.